Kundtjänst i toppklass - 072 20 20 548

Leverans 2-5 arbetsdagar

Endast kvalitetsprodukter

Säker betalning

Så här kan Business Model Canvas ge dig framgång

Skapad den under , Inspiration & tips,

Så här kan Business Model Canvas ge dig framgång

Det går nog inte en dag utan att de flesta ledare ställer sig själva frågan:
Kan vi optimera vår kärnverksamhet? - och i så fall var och hur?

Det kan vara en ganska omfattande och komplex uppgift att ha en helhetsbild på den nuvarande verksamheten, ställa frågor om vilka områden som kan ändras på och hitta de viktigaste strategiska insatsområdena.

Varför är en affärsmodell viktig?

Lösningen kan vara att använda affärsmodellen Business Model Canvas för att strukturera företagets nyckelområden och aktiviteter och därmed skapa en helhetsbild över företagets förmåga att skapa värde och resultat.
Detta kan hjälpa dig som vill kunna identifiera de områden som kan förbättras och sätta igång de nödvändiga insatserna.

Skapa en simpel översikt, även vid en komplex verksamhet
Utöver det att en organisation internt kan ha nytta av att utarbeta en affärsmodell så förväntar sig omvärlden också att företag har koll på verksamheten.
Rationaliseringen bakom modellen ska försäkra investerare, banker och samarbetspartners om att företaget kan generera ett positivt cash flow.
 
Modellen med dess 9 fält är utvecklad av schweiziska Alexander Osterwalder och illustrerar hur ett företag skapar och levererar värde. Modellens styrka är att om ett område förändras så kan man gå igenom modellens övriga åtta områden för att analysera hur de blir påverkade av ändringen.
Modellen kan också delas upp i fyra övergripande fält som ger koll på, ’vem’ företaget har som kunder, ’vad’ de säljer, ’hur’ de gör det, och ’vilka’ resultat i form av intäkter och omkostnader som det ger.

Canvas kan hjälpa företaget att förtydliga vilka kunder och kundbehov som ska vara grunden för företagets verksamhet. Därefter kan man kartlägga vilka produkter eller tjänster som skapar mest värde för kundsegmentet. När produkterna eller tjänsterna är på plats gäller det att skapa och upprätthålla en relation med sina kunder och att nå en överenskommelse om distribution av produkterna så att kunderna får rätt leveranser vid rätt tidpunkt och på en överenskommen plats.

De tre områdena — kunder, distribution och kundrelationer — utgör grunden för företagets försäljning och intäktsflöde.

För att förbereda produkterna för försäljning använder företaget resurser som går igenom flera nyckelaktiviteter. Många företag har också insett att de inte kan göra allt internt i företaget, så partnerskap har ofta tecknats med externa företag som också utgör en del av modellen. Ovanstående tre områden — nyckelresurser, nyckelaktiviteter och nyckelpartners — håller på att göras om och ger företagets kostnadsflöde.

Kombinera med SWOT och Gameplaner

En annan styrka i modellen är att den effektivt kan kombineras med andra verktyg - som SWOT-analys.

SWOT-analys används för att bedöma företagets interna styrkor och svagheter samt externa möjligheter och hot. Det är i linje med tanken bakom affärsmodellen Canvas som också handlar om att kartlägga företagets konkurrenssituation på marknaden. Så om man använder Canvas-modellen kan man också göra en SWOT-analys. På så sätt kommer företaget in på djupet med hur de strategiskt kan hantera sin nuvarande konkurrensposition.

Den grafiska Gameplanen är ett annat verktyg som kan användas tillsammans med Canvas-modellen. Det är en visuell och systematisk metod som företaget kan använda för att omsätta sina övergripande mål och strategier till konkreta arbets- och handlingsplaner. Den grafiska Gameplanen kan hjälpa dem som använder affärsmodellen för att få en överblick över företagets aktuella tillstånd, hur det önskade tillståndet är och hur de kommer dit.


Ingen kommentar / Inga kommentarer
Skriv din kommentar