Kundtjänst i toppklass - 072 20 20 548

Leverans 2-5 arbetsdagar

Endast kvalitetsprodukter

Säker betalning

Vad är ROI mätning och är det intressant?

Skapad den under , Inspiration & tips

Vad är ROI mätning och är det intressant?
Vad är ROI mätning och är det intressant?

Efter många år av finanskris och spartider är de flesta medvetna om att pengarna måste spenderas med omtanke. Vad är det då som hindrar så många företag från att kvantifiera värdet av de aktiviteter inom kompetensutveckling som de sätter igång?

Den frågan har vi ställt oss själva i många år.

Till skillnad från andra ställen i världen verkar det som om vi i Sverige tar det för givet att utbildning, yrkesmässig och personlig utveckling är värt pengarna och tiden.

Förtroende är bra, men att kunna mäta skillnad är bättre, så utan effektiva beräkningar för att mäta effekten och värdet av investeringarna i utbildningen kan vi inte veta om de kommer att ge önskat resultat eller avkastning som ekonomerna skulle att kalla det.

Och om vi inte anser att det är nödvändigt att mäta kommer företagen inte heller att få nödvändig feedback om huruvida programmen är de rätta lösningarna på problemen eller om deltagarna är de rätta målgrupperna för lösningarna.

Vad är ROI Effektmätning på fem nivåer - show me the money

För att få fram rätt information kan flera nivåer mätas, beroende på ambitionsnivå.

De flesta känner till den omedelbara reaktionsmätningen (= Nivå 1 i ROI-metoden), där man får frågan om hur nöjd eller missnöjd man har varit med en avslutad kurs, läraren, materialen osv.

Det är inte heller ovanligt att bli tillfrågad om vad som har lärts (= nivå 2 i ROI-metoden)

och sedan hur du tänker använda det inlärda (= nivå 3 i ROI-metoden).

Till gengäld är det mer sällsynt att man får frågan om vilka affärsmässiga fördelar de lärda färdigheterna har för företaget i form av högre försäljning, sparad tid, ökad kvalitet, bättre kunskapsdelning och innovationsprocesser, bättre trivsel och mer kvalitetstid både på jobbet och i privatlivet som den gällande kursen har bidragit med (= Nivå 4 i ROI-metoden),

eller att tillfrågas om sin input för att beräkna den faktiska Return on Investment (nivå 5 i ROI-metoden).

Det är de två sista nivåerna som avgör att vi har en direkt ROI-beräkning som kan ge feedback till ledningen och HR om investeringens värde.

Fyra prominenta personer, tre skolor

Det finns fyra stora amerikanska prominenta personer som har bildat skolor inom ROI-metoden, nämligen:

Donald Kirkpatrick,

Robert Brinkerhoff

samt Jack J. Phillips, Ph.D. och Patti P. Phillips, Ph.D.

De sistnämnda har vi arbetat med under åren och är certifierade genom.

Här kan du upptäcka tre olika skolors tillgång och sätt att arbeta med ROI-metoden.

I grund och botten är det samma saker som de tre skolorna söker, men det finns fortfarande vissa skillnader som gör att några lutar mer till den ena skolan än den andra. Därmed opererar Kirkpatrick och Brinkerhoff med fyra nivåer och Phillips arbetar med fem nivåer, där de skiljer det ekonomiska värdet, dvs. den finansiella effekten som en självständig nivå.

Om du vill veta mer så håller Future Factor kurser i effektmätning enligt ROI-metoden.

 


Ingen kommentar / Inga kommentarer
Skriv din kommentar